Nezapomeňte na pružiny pérování
6 března 2017, 9:44
Vinuté pružiny pérování drží hmotnost vozidla, tlumí rázy a vibrace
jdoucí od vozovky. Tlumiče pérování jsou konstruovány tak, aby tlumily
nekontrolovatelné vibrace pružiny, a proto spolu tvoří nedělitelný funkční
celek. Pružiny jsou velmi důležité pro správnou funkci závěsu kola a jeho
udržení ve správném kontaktu s vozovkou. Co zkontrolovat a na co si dát pozor u
pružin po zimním období se zaměříme společně s firmou KAYABA.
Pružiny zavěšení a zima
imní období je obtížné jak pro řidiče, tak i pro vozidlo. Všude
přítomná sůl je velmi nešetrná ke kovovým částem automobilu zejména k
podvozkovým dílům. Dnešní moderní technologie úpravy povrchu materiálu sice
dokáže mnoho, ale postupem času dojte k porušení této vrstvy a koroze vyhrává.
Abrazivní posypový materiál tomu všemu jen napomáhá, zejména když se dostane
mezi vzájemně se pohybující díly. Další významný faktor je stav povrchu
vozovky po zimě a zvláště té letošní, kdy byly tuhé mrazy a pak se střídaly
kladné teploty ve dne se zápornými v noci. Četné výtluky často přes den
maskované v kaluži roztáté vody jsou pastí pro všechny komponenty závěsu kola,
ale hlavně jsou velice nebezpečné pro řidiče. Pokud kolo vjede to takového
výmolu, tak velmi často dojde k poškození ráfku kola, ale i k poškození celého
tlumiče včetně pružiny. Velmi snadno může dojít při větším nárazu k ohnutí
pístní tyče, jež následně poškodí vodící pouzdro a těsnění tlumiče. Po velmi
krátké době tlumič vyteče.
Je velmi důležité si nechat po zimě zkontrolovat stav závěsů každého
kola. Při přezouvání na letní pneumatiky je k tomu vhodná doba. Lze tím předejít
mnohem větším škodám na vozidle, ale hlavně tím zabezpečíte bezpečnou jízdu.
Profesionální autoservis by měl vždy informovat zákazníka o diagnostikovaných
závadách na vozidle, možnosti jejich řešení a hlavně o možných důsledcích při
jejich zanedbání a neřešení.
Víte, že …?
Postupná únava materiálu a koroze mají za následek opotřebení vinutých
pružin. Ocelový drát pružiny je neustále v tlaku a postupem času je ovlivněn
takzvanou relaxací materiálu, která přejde v trvalou deformaci. Takto
opotřebované pružiny již nemají takové silové charakteristiky, a proto výrazně
ovlivňují jízdní vlastnosti vozidla nehledě na možnost jejich snazšího
prasknutí.
Při sejmutí kola by měly být pružiny zkontrolovány jako první.
Na co se zaměřit při vizuální inspekci? Jaká jsou typická
poškození?
1.Prasknutí
Krok 1:
Zkontrolujte, jak vypadá spodní a horní koncový závit pružiny
Poškození a praskliny se nejčastěji objevují na koncových závitech. Horní a
spodní koncové závity jsou často umístěny ve speciálním ochranném návleku nebo
lůžku, což může činit vizuální kontrolu obtížnou. Například u většiny vozidel
vybavených vzpěrou MacPherson je spodní závit pružiny umístěn v misce tlumiče,
která ho zcela obklopuje a pohledem není ani viditelný. Při výrobě je konec
pružiny ustřižen zcela rovným střihem. Tedy pokud omakem zjistíte, že je konec
pružiny nerovný, kostrbatý, tak je to známka napadení korozí.
Doporučení!
Pro zvýšení živostnosti pružiny doporučujeme zejména vždy po zimě provézt
dokonalé vyčistění upevňovací misky pružiny. Miska samotná musí dokonale držet
koncový závit, aby při propérování nevyskočil, a zároveň musí mít několik
důležitých otvorů pro odvod nečistot, jako jsou slaná voda písek a podobně.
Pokud jsou tyto otvory po zimě zcela ucpány, tak se závit pružiny nachází v této
abrazivní hmotě a koroze velmi snadno pružinu poškodí.
Krok 2:
Porovnejte světlou výšku vozidla
Prasklá popřípadě jinak zdeformovaná pružina má za následek snížení světlé
výšky vozidla na dané straně závěsu kola. Měření je třeba vždy provézt na rovném
povrchu a s nezatíženým vozidlem.
2. Koroze
Krok
1: Zkontrolujte ochranné lakování pružiny
Pokud je hodně poškozený speciální krycí lak pružiny i přes to, že je pružina
chráněna fosfátováním, může ji koroze snadno napadnout. Postupující koroze
dokáže výrazně zeslabit průměr drátu a tím pádem ovlivnit mechanické vlastnosti
pružiny. V nejhorším případě to může vézt až k prasknutí pružiny. Poškození
ochranné vrstvy může způsobit použití nevhodného stahováku při montáži, ale
hlavně odlétávající kamení, písek a sůl při zimním provozu. Při propérování se
písek a posypový materiál, nacházející se na držáku pružiny a na horním uložení,
tře o pružinu, a tak způsobuje její neustálé obrušování. Pokud není tento
abrazivní materiál z těchto prostor odstraněn (samovolné vypadnutí za jízdy,
vypláchnutí vodou a pod), tak má velmi destruktivní účinky nejen na pružinu
samotnou, ale i na ostatní komponenty závěsu kola.
3. Světlá výška
Krok 1:
Přetěžování vozidla
Delší opakované provozování vozidla s maximální možnou zátěží se taktéž
projeví na stavu vinutých pružin. V důsledku nadměrného zatěžování vozidla a
zejména překračování jeho přípustné hmotnosti dochází snadněji k sesedání pružin
- jejich snížení. Takto poškozené pružiny vedou k tomu, že vozidlo má sníženou
světlost a zhoršené jízdní vlastnosti. V častých případech se pružina snáze
zlomí. Je třeba připomenout, že změna světlosti vozidla může být také způsobena
chybnou instalací pružiny, popřípadě jejím špatným výběrem.
4. Deformace
Krok 1:
Nesprávný postup montáže
Kvůli chybné montáži pružiny, zejména špatného usazení koncových závitů dole
v misce tlumiče a nahoře v horním uložení, může pružina drhnout o podběh
popřípadě i o pneumatiku. Díky zvukovému projevu se závada brzo zjistí. Další
chybou při montáži se stává, že je pružina bez detailnějšího zkontrolování
namontována obráceně. Obráceně instalovaná pružina může vézt ke vzniku
předčasného opotřebení a následné destrukci.
Těžké podmínky na cestách během zimy odhalí na vozidle každý defekt.
Jedině včasně odhalená příčina dokáže odvrátit ještě větší škody a hlavně
zajistí bezpečné ovládání vozidla. Proto vám KYB doporučuje pravidelnou kontrolu
zavěšení kola, při níž okamžitě odstraníte objevené závady.
Shrnutí:
HODNOCENÍ TECHNICKÉHO STAVU
- VINUTÁ PRUŽINA
Článek byl převzat se svolením z webu MOTOFOCUS.CZ
Článek připraven na základě materiálů od firmy KYB